2012. január 23., hétfő

Deres sítúra a Partizán Szállodától

A Deres (2004 m) csúcsán
A 4 nappal korábbi Trangoska - Stefaniková-menedékház - Gyömbér-csúcs - nagy kulár - Stefániková - Gyömbér - Trangoska rövidke útvonala után valami kiadósabbra vágytam, így a térképen kinéztem egy hosszabb, nagyobb szintemelkedéssel kecsegtető pályát. E tervhez könnyedén sikerült is társakra lelnem: Tari Viktor, Vizdák János, Schaffer Gábor és Sükösd Balázs személyében.

A napjainkra igencsak megszépült, gyermekkorunkból jól ismert Hotel Partizán-tól indultunk 600 m-es magasságból. Kezdetben mesebeli fenyvesben, öles hóban vezetett utunk a sárga túristajelzést követve. A Mesiacik (1361 m) alatti meredek kaptató jól megizzasztotta a társaságot. A jelzés később eltűnt, de a térkép alapján egyértelmű volt az irány (Viktor GPS-e csak megerősítette). Némi ereszkedés után egy nyeregbe érkeztünk, ahol egyszer csak a hófelszín fagyos kérge rianásszerű jelenséget produkált. A 10-15 fokos dőlésszög miatt azonban nem kellett lavinától tartanunk. Kisvártatva sűrű fenyves állta utunkat, melyen igen nagy öröm volt áthatolni.

Ezután meredek, mély havas kaptató vezetett a Baba (1617 m) tetejére, melyen a hó - ugyancsak firnes lévén - nem éppen olyan volt, mint a bababőr.

Innen közel 2 km-t egy törpefenyőkkel nehezített háton tettük meg a a Palenicáig (1653 m), melyről impozáns kilátás nyílt az Alacsony-Tátra gerinceire. A csúcsról 150 m-et síeltünk lefelé a törpefenyők között, kérges hóban (Viktor új túrabotja kettétört). A Prislop-nyeregből (1512 m) 500 m szintemelkedést abszolválva egyre nagyobb szélben s ködben hágtunk fel a Deres (2004 m) nevéhez most sem hűtlen csúcsára (nyitókép).

Lefelé már a néptelen, kezeletlen sípályákon ereszkedtünk a Srdiecko-ig, majd - a nagy kanyar levágása után - az autóúton csúsztunk vissza a Partizán Szállóig.
A GPS szerint 20,2 km-t tettünk meg, melyhez a térkép szerint 1600 m szintemelkedés társult.

GPS Track és szintrajz ITT!

A csúcsfotót Schaffer Gábor, a többi képet és a GPS TRACK-et Tari Viktor készítette.